The Hacker Manifesto

Posted: May 7, 2015 in HDX.Random!

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
The following was written shortly after my arrest…

 \/\The Conscience of a Hacker/\/

by

+++The Mentor+++

Written on January 8, 1986
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Another one got caught today, it’s all over the papers.  “Teenager
Arrested in Computer Crime Scandal”, “Hacker Arrested after Bank Tampering”…
Damn kids.  They’re all alike.

But did you, in your three-piece psychology and 1950’s technobrain,
ever take a look behind the eyes of the hacker?  Did you ever wonder what
made him tick, what forces shaped him, what may have molded him?
I am a hacker, enter my world…
Mine is a world that begins with school… I’m smarter than most of
the other kids, this crap they teach us bores me…
Damn underachiever.  They’re all alike.

I’m in junior high or high school.  I’ve listened to teachers explain
for the fifteenth time how to reduce a fraction.  I understand it.  “No, Ms.
Smith, I didn’t show my work.  I did it in my head…”
Damn kid.  Probably copied it.  They’re all alike.

I made a discovery today.  I found a computer.  Wait a second, this is
cool.  It does what I want it to.  If it makes a mistake, it’s because I
screwed it up.  Not because it doesn’t like me…
Or feels threatened by me…
Or thinks I’m a smart ass…
Or doesn’t like teaching and shouldn’t be here…
Damn kid.  All he does is play games.  They’re all alike.

And then it happened… a door opened to a world… rushing through
the phone line like heroin through an addict’s veins, an electronic pulse is
sent out, a refuge from the day-to-day incompetencies is sought… a board is found.
“This is it… this is where I belong…”
I know everyone here… even if I’ve never met them, never talked to
them, may never hear from them again… I know you all…
Damn kid.  Tying up the phone line again.  They’re all alike…

You bet your ass we’re all alike… we’ve been spoon-fed baby food at
school when we hungered for steak… the bits of meat that you did let slip
through were pre-chewed and tasteless.  We’ve been dominated by sadists, or
ignored by the apathetic.  The few that had something to teach found us will-
ing pupils, but those few are like drops of water in the desert.

This is our world now… the world of the electron and the switch, the
beauty of the baud.  We make use of a service already existing without paying
for what could be dirt-cheap if it wasn’t run by profiteering gluttons, and
you call us criminals.  We explore… and you call us criminals.  We seek
after knowledge… and you call us criminals.  We exist without skin color,
without nationality, without religious bias… and you call us criminals.
You build atomic bombs, you wage wars, you murder, cheat, and lie to us
and try to make us believe it’s for our own good, yet we’re the criminals.

Yes, I am a criminal.  My crime is that of curiosity.  My crime is
that of judging people by what they say and think, not what they look like.
My crime is that of outsmarting you, something that you will never forgive me for.

I am a hacker, and this is my manifesto.  You may stop this individual,
but you can’t stop us all… after all, we’re all alike.

+++The Mentor+++
_______________________________________________________________________________

Operation Codename: Dodur

Posted: August 27, 2011 in HDX.Random!

Assalamualaikum wbt.

Ya entri kali ini berbahasa Malaysia. Kenapa korang tanya? Karena guwe anak Malisiaa?(apsal laen bunyik lakneh? kui3). Salah2.. Sebab seberna nye ialah memartabatkan  BAHASA Kebangsaan kiter walaupon aku pon  mc byk menjahanamkan je nih… =_= kah3.

Yelah xmacam aku, mesti tentu korang semua meraikan “sangat” hari kemerdekaan ni kan. Walaupun tahun ni kita semua sambut MERDAKA RAYA, mesti korang semua “kibarkan” bendera kat kereta2, motor2, rumah2 serta kambing dan kerbau korang tu kan? kah3.

Dah3 diam. entri kali ni bukan nak sembang pasal semangat patriotisme korang yang sangat “TINGGI” tu. Disebabkan aku tak hipokrit, aku memang lebih excited nak raya drp Merdeka nih. DAN disebabkan semangat nak raya neh jadi tercetus la idea aku y bernas nih nak…. NAK APE? yaaaa

MENGACAU DODOL!!

bukan mengacau awek orang bahkan meracau tak tentu arah ye. perghhh mmg idea bernas aku ni di sokong hebat oleh  my Mom and my Granny. Lalu mereka memberi sokongan yang jitu serta padu terhadap proses penyediaan menghasilkan dodol y pekat, padat, gebu, likat, lemak serta berkrim itu.

Atas permintaan ramai jadi tergerak la sanubari aku yang murni ini untuk mendokumentasikan proses penghasilan Dodol Durian Kampung Parit Sidek ni. (yaa ade durian wooo. more of that in a bit).

Jeng Jeng Jengg… (Montaj intro ikut imiginasi korang lah)

[ Operation Codename: Dodur ] aka Dodol Durian (oooohh..)

Haii ekau suma bersama kak SyielapMata dalam rancangan.. Kacau-Kacau Syawal! kui3.

haaa kak Syielap nak tunjuk kat ekau2 sumer untuk buat satu juadah specialll untuk Hari Raya ni.  juadah apo ekau tanyo? yaaa

DODOL DURIAN TERBAIK HABAQ HANG

TANPA membuang masa lagi mari kita tengok dulu BAHAN-BAHAN nyer:

(1)

DSC_0448

Tepung Pulut sebanyak 3kg ataupun org kampung bisa cakap 6 kampit. Jadi, 1 kampit berapa kilo? tatau kira pegi tanya mak.

(2)

DSC_0430

Gula Kelapa ataupun Gula Melaka. Dua-dua ni sama la yer. org kampung den panggil gulo kelapo yo. kalau orang melaka panggil gula melaka la kot. okey. gula melaka nih nak pakai sebanyak 9-10kg sahaja

(3)

DSC_0445

Haa  yang ketiga plak, mende nih KOMPEM ade dalam mana2 masakan org Melayu. masak ape pon ade. itu lah dia kelapa parut. berapa banyak nak? 15kg sahaja.

haa 15kg neh bukan santan yang dah perah ye. kelapa parut nye yang 15kg. yaa sebelum diperah. tapi nak pakai santan jer. satgi aku cerita yek.

DAN bahan special anda..

(4)

DSC_0433

Yaa, DURIANN.. disebabkan musim durian baru je habis aritu. Jadi masih ada lagi la simpanan isi2 durian y ‘tak termakan’ dalam fridge tuh. bestnyer!

OKAYY.. sekarang kita dah tau bahan2 nya iaitu:

3kg Tepung Pulut

9-10kg Gula Melaka

15kg Kelapa Parut

Isi Durian Secukup Rasa

Soo bila korang amati ratio/nisbah tepung:gula:kelapa ialah 1:3:5

Jadi buleh la mengurang/menambah kuantiti berdasarkan nisbah di atas ye.

SO FAR SO GOOD?

Bagus. sekarang kita masuk pulak proses menyediakan bahan2 di atas yek.

Mula2, semua gula melaka tadi kite TETAK2 dia supaya jadi cebisan2 kecil. (ce ushar gamba kat atas)

BEWARE: tetak baik2 ye, jangan sampai tertetak tangan sendiri ataupun jari kaki mak mertua anda di sebelah.

Lepas tuh, kelapa parut tadi kite perah le sampai terkeluar segala isi perut beliau. Mak saya blender dlu kelapa tuh untuk mendapatkan lebih hasil perahan santan kelapa yang lemak ber krim.. mmmm.

Perah kelapa tadi tu 2 kali saja ye. takyah banyak2. nanti cair sangat adunan tuh, sampai Raya ke-3 pon belum tentu siap dodol anda itu.

SIAP?

Okay, sekarang kita dah sedia untuk mengadun tepung pulut kita tu tadi.

Mula2, masuk kan tepung ke dalam periuk/besen/baldi/mangkuk. kemudian, ambik perahan ke 2 kelapa tadi dan bancuh perlahan-lahan bersama tepung tadi sehingga kesemua tepung tadi larut. Awas: jangan terlalu cair.

 

Sudah saja tepung tadi semua larut. Ambilk pulak santan pekat aka perahan pertama tadi yer.

DSC_0442 

Haa tgk ni, nampak tak ade dual layer santan tuh kan? kita nak yang ATAS jer tau iaitu santan pekat. Nak ambik mcm mana? angpa cedok perlahan2 guna cawan/mangkuk/sendu/sudip/gayung terpulang. dan campurkan santan pekat ni ke dalam adunan tadi yek. (BTW, this is my sweet granny)

DSC_0451

YEZZAA

Adunan kita pon dah siap! masa untuk MENGACAU!!

OPP OPP OPPP! jangan nak mengada lagi. sebelum boleh start mengacau dodol kene buat ape dulu???

DSC_0436 

WOIH3! aku bukan nak pegi ngamok kat umah orang sebelah paksa dia kacaukan dodol aku laaa.. rilek2.

SEBENARNYA

DSC_0440

sebelum dapur nak berasap kene la potong kayu dulu.. APA? igt aku kacau dodol pakai dapur gas ke? ape kelasss…

LONG STORY SHORT.

Api dan tungku dan kawah pon sudah tersedia. Masuk kan lah adunan yang kita buat dengan bersusah payah tadi ke dalam kawah dan mula lah mengacau dengan cermat dan tertib.

pastikan api tidak terlalu besar ye.

oh ye, adunan tu dah agak2 suam2 tuh kan.. jangan la lupa masukkan isi durian kiter tuh tadi ye!

OKAYY..

Pastu kacau lah dodol ni tanpa henti selama… 5 JAM!

Yaa 5jam ye adik2… Sambil2 mengacau tu nak cerita sikit la pengalaman menagacau dodol ni kan.

Awal2 kacau memang mudah, yelah adunan tu cair je, kacau pakai satu tangan sambil bersila pangungg pon boleyhh. Tapi…. masa 2 jam pertama korang akan perasan adunan tuh dah mula memekat dan kelikatan dia menyukarkan kita untuk mengacau nyer.

Jadi bagi menggambarkan perasaan aku masa mengacau dodol tadi, sila rujuk graf di bawah

Dodol

Merujuk graf di atas, cabaran sebenar mengacau dodol ni ialah, bila mana kepekatan dodol ni berkadar terus dengan masa, tenaga/kerajinan kita berkadar songsang dengan masa. Jadi impak yang sangat hebat telah berlaku kepada tahap MOTIVASI anda untuk mengacau dodol. Kesimpulannya, kalau tak tahan panas + asap + buat keje sama + lenguh2 tangan, xpayah la beranagan2 nak ngacau dodol ni. baik kacau bini orang jer (Disclaimer: tidak bertanggung jawab atas kekacauan rumah tangga org disebabkan entri ini)

DAH 5 JAM?

Kalau semua berjalan seperti yang dirancangkan, di sini ada satu kaedah untuk macam mana nak tau dodol nih dah siap??

caranya senaaaang jer..

cara 1: angkat pengacau dodol tuh seperti rajah di bawah dan pusingkan sudip itu melawan/mengikut jam. Kalau dodol tersebul boleh bergulung atas sudip tu, maka dodol anda sudah tersedia!

DSC_0464 DSC_0469

cara 2: cocok dodol anda guna pengacau dodol dan lihat! dodol tersebut lebih mudah terputus berbanding meleleh2 seperti sebelumnya.

SENANG KAN?

DSC_0473 DSC_0471

Sesudah selesai, matikan api, biarkan dodol itu sejuk, dan simpan kan nya di dalam bekas yang bersih dan kering bagi mengekalkan kesegarannya!

Demikian sahaja sedikit sebanyak kaedah untuk menghasilkan dodol yang enak untuk jamuan di hari raya!

DSC_0456

(This is my beloved mom btw, thanks mama! hehe)

SELAMAT MENCUBA!!!

 

vendetta_07

Our nation have been put in shock when a group of hackers threat on the govt official websites on June 16. Funny thing is, even ’em hackers SPECIFICALLY pose the threat way earlier before the attack, theres nothing that we can do to defend ourself except put a dull face and take the beating..

sad.

but then again, this should be good as a reminder, telling how our nation’s web security, sorry to say, SUCKs. how could we entrusted our valuable information to a organization that can easily tampered with and manipulated? this is alarming indeed.

Well for me, i didnt see that hacking as a proxy of pure evil. There’s a good side too. DID YOU KNOW, an Ethical Hacker is a REAL job? Yes it is.

An Ethical Hacker is one name given to a Penetration Tester. An ethical hacker is usually employed by an organization who trusts him or her to attempt to penetrate networks and/or computer systems, using the same methods as a hacker, for the purpose of finding and fixing computer security vulnerabilities. Illegal hacking is a crime in most countries, but penetration testing done by request of the owner of the targeted system(s) or network(s) is not.

For us Malaysian, this should be a lesson learn for not to taken the internet security lightly. In this world where great power lies on mere series of 1’s and 0’s, where even money are all digital and can be easily wired VIRTUALLY any part of the world, yeah, we should REALLY worry for our security and safety.

hazardoxology: “41 66 72 61 69 64 2c 20 62 65 20 56 45 52 59 20 61 66 72 61 69 64 2e“ (hint: hex)

Army for Celebrity

Posted: June 19, 2011 in HDX.Random!

Wow. I’ve never imagined that this is happening. Well, stay tuned for the all new hit reality show,

“Saya Boleh Menjadi Askar nya Pun!” terbitan Metrowealth Production.

sitiaskar16

 

sitiaskar5

 

Hazardoxology: Ahh~ finally we can serve our country, wearing HEELS!

Emptiness.

Posted: June 1, 2011 in HDX.Random!

beautiful,empty,heart,life

[…………… fill in this blank pretty please……………………]

“Dont JUDGE me!”…

Posted: March 9, 2011 in HDX.Random!

… may be the thing you’d hear when u try to express your honest opinions on someone.

But the thing is, being judge is one of the most EFFECTIVE way you’ll know your weaknesses and how you are being viewed by others.

5.0.2

Do you think why are we being judge/evaluated almost our entire life? Think about it, every interviews, every project evaluation u’ll have to face, for what reason? Think about it, and u’ll find the answer.

Hazardoxology: The half full glass need to be filled.

The thing about CREATIVITY is..

Posted: February 27, 2011 in HDX.Random!

funny_homeless_signs_26

“You cant buy CREATIVITY with any kind of wealth, but CREATIVITY can bring all kind of wealth to you.”

– Hazardoxology